De grote Nederlandse dagbladen hebben de papieren oplage vorig kwartaal verder zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. De digitale verkoop nam toe en bood deels compensatie.

Dat blijkt uit de cijfers over het vierde kwartaal van 2014, die onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.

De betaalde papieren oplage van De Telegraaf zakte met ruim 2.000 exemplaren naar 460.505 kranten. De digitale e-papers van de krant stegen wel fors, met bijna 17 duizend stuks naar 27.640 in het vierde kwartaal van 2014.

Bij het AD zakte de betaalde oplage met 6 procent naar 342.691 exemplaren. Het aantal digitale abonnees groeide hier met 6.000 naar 30.031.

Sterke groei digitaal Volkskrant, harde daling print NRC

De Volkskrant wist de digitale oplage met 38 procent op te krikken naar bijna 65.000 stuks. De verkoop van de papieren krant slonk met 3 procent, tot circa 221.000 stuks. In aantallen ging het om een plus van zo’n 17 duizend stuks bij digitaal, versus een afname van circa zevenduizend bij de gedrukte krant.

Bij NRC Handelsblad ging die verkoop met 12 procent omlaag, naar 152.400. Digitaal werd een groei van 15 procent geboekt naar 33.578 kranten. In absolute getallen was de daling bij de papieren krant met zo'n 20 duizend stuks op jaarbasis wel veel forser dan de toename van de digitale e-papers (ruim 3,5 duizend).

Bij het Financiële Dagblad nam de betaalde gedrukte oplage in het vierde kwartaal met bijna 2.000 stuks af tot 46.649 stuks, terwijl de digtale oplage met ongeveer 1.500 stuks steeg naar 15.225 kstuks.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl